AffaldsApp: Spørgsmål og svar

Seneste opdatering 8. februar 2022

Dette side indeholder en oversigt over de spørgsmål og tilhørende svar, vi antager vil være mest aktuelle for brugerne af AffaldsApp. Indholdet er tænkt til at blive brugt internt for h.h.v. Kolding, Randers, Renosyd, Frederiksberg. Thisted, Nordfyn, Revas, Nomi4s og Fredericia. Denne version inkluderer omtale af alle hidtil udviklede funktioner til BASIS og EKSTRA modulerne.

Kontakt Claus Holmen, 31104411 eller [email protected] for kommentarer eller ting, der mangler.

Ved henvendelse om fejl fra brugerne

For at vi på en kvalificeret måde kan behandle en brugers henvendelse om en fejl i funktion eller indhold, skal vi vide dette fra jer:

  • Er det Android eller iOS ?
  • Hvilken version af app’en er installeret (tjek appens menu: Indstillinger > Information nederst på siden)
  • Hvis Android : Hvilken version af Android er installeret på brugernes telefon (tjek telefonens Indstillinger: Om telefonen)
  • Hvis iOS: Hvilken version af iOS er installeret på brugernes telefon (tjek telefonens Indstillinger > Generelt > Om > Software version).

Registrering og startside

Hvorfor skal man registrere sig?

De fleste funktioner i App’en tager udgangspunkt i brugerens egen bopæl og de dertil knyttede affaldsordninger. Uden en registrering er det færre funktioner, der kan benyttes. Derfor er brugen af App’en også mindre relevant, hvis ikke man bor i kommunen.

Med den seneste opdatering, skal man dog kun registrere sin adresse, hvorimod navn, email og telefonnummer er en option for at gøre indrapporteringer hurtigere og lettere.

Hvad bruges brugerens data til (inkl. GDPR forhold)

Registrerede data gemmes kun i brugerens egen telefon, og sendes kun videre, når der indsendes information til kommunen eller renovationsselskabet – f.eks. ved bestilling af storskrald, rapportering om manglende afhentning etc.

Se mere på www.affaldsapp.dk/privatlivspolitik.aspx, hvor GDPR relevante forhold omtales. Denne side kan også tilgås fra App’en.

Koster det noget?

Download og brugen af App’en er gratis (bortset fra eventuelle netværksafgifter). Det er kun i forbindelse med bestilling af kode til ekstra sæk fra App’en (inkluderet i EKSTRA versionen) at det koster noget for brugeren.

Hvad sker der, hvis ikke man registrerer sig?

App’en kan fungere, men der er ingen data om egen bopæl. Derimod vil man kunne få kontaktinfo, driftsstatus samt oversigt over genbrugspladserne, miljøstationer og bruge sorteringsguiden – og i EKSTRA funktionen også se nyheder. Brugeren vil til stadighed blive opfordret til at foretage en registrering, da dette giver den bedste brugeroplevelse.

Bor man ikke permanent i kommunen, men ønsker f.eks. blot at finde information om genbrugspladser, miljøstationer eller sorteringsguide, kan det altså fungere ved at springe registreringen over.

Hvad sker der efter registreringen?

Når registreringen er overstået, kommer brugeren direkte ind på “Mit Affald” oversigten, hvor man hurtigt kan få et overblik over kommende og tidligere afhentninger samt aktuelle driftsbeskeder, nærmeste genbrugsplads og nærmeste miljøstation/iglo og nyheder. Herfra kan man også vælge at gå til menuen.

Når brugeren er registreret og vil bruge App’en igen, så åbner den direkte på “Mit Affald” oversigten. App’en gemmer oplysningerne, så man ikke skal foretage en registrering hver gang, man bruger den.

Kan man registrere sig igen?

Ja, man kan sagtens ændre registrering til en anden adresse, eller nye kontaktinformationer. Ændring af en registrering kan foretages under “Indstillinger” ved enten at vælge “Mine oplysninger”, hvis det er kontaktoplysninger, der skal ændres, eller “Mine adresser”, hvis det er adresse skift.

Kan man registrere flere adresser?

Ja, med den version, der udkom i foråret 2018, er dette muligt. Og man kan skifte mellem de registrerede adresser mange forskellige steder i app’en.

Hvis der er i en app version er support for flere kommuner (f.eks. Renosyd med Skanderborg og Odder), er det desværre pt kun muligt at have flere adresser registreret i den samme kommune. Det skyldes, at data findes i to adskilte databaser.

Problem med "autocomplete" Android

Nogle brugere af Android oplever, at registreringen ikke fungerer, hvis email ikke indtastes direkte, men i stedet vælges fra liste, som styresystemet foreslår (autocomplete).
Så springes registreringen nærmest over, og brugeren kan ikke gøre det færdigt.

Løsningen er at bede brugeren INDTASTE emailen og ikke vælge fra listen.

Behov for genstart - særligt for Android

Har man tidligere har haft appen installeret, og det har virket, og at man så – efter en reinstallation eller opdatering – ikke kan registrere sine personlige oplysninger, så har vi oplevet, at det kan løse problemet, at slukke telefonen/tablet’en helt og starte igen.

På den måde kan man rydde cachen, hvis noget evt ligger og blokerer.

Dette er dog kun konstateret i meget få tilfælde.

Teknisk information

Hvad kræver det for at bruge App’en - hvilken version af styresystemet ?

Brugere skal have en iPhone, iPad (iOS) eller telefon eller tablet med Android. Desuden skal man have oprettet konto på hhv iTunes eller Google Play afhængigt af hvilken enhed, man bruger.

Man skal min. have iOS vers. 10.0 eller Android vers. 5.0. installeret. Det kan sikkert fungere på tidligere versioner, men så garanteres funktionaliteten ikke fuldt ud.

Hvad hvis jeg ikke har iOS eller Android?

Så er der desværre ingen mulighed for at anvende App’en, men samlet set har ca. 95% af alle smartphones eller tablet i dag et af de to styresystemer.

Koster det noget?

Download og brugen af App’en er gratis (bortset fra eventuelle netværksafgifter). Det er kun i forbindelse med bestilling af kode til ekstra sæk fra App’en (inkluderet i EKSTRA versionen) at det koster noget for brugeren.

Fejlbesked hvis data kke kan hentes

Hvis det ikke er muligt for app’en at hente data fra backend’erne – uanset årsag – så præsenteres brugerne for denne fejlbesked:

“Vi oplever i øjeblikket tekniske problemer med at kunne præsentere dine oplysninger. Der arbejdes på at løse det. Prøv igen senere.”

Når brugeren åbner app’en, så tjekker vi følgende url’er i api’erne:

  • Adressesøgning, hvis brugeren ikke er registreret
  • Collections (tømmetider), hvis brugere er registreret
  • AffaldsCMS ’is alive’ (til f.eks. ekstra sæk, sorteringsguide, genbrugspladser, etc)
  • For Sweco og Logimatic tjekker vi desuden sorteringsguide, genbrugspladser og miljøstationer.

Og er der ikke svar, så viser vi beskeden.

Det ser sådan ud:

Dark mode - iOS

Med iOS 13 introducerede Apple funktionen “Dark mode”.

Med den version af AffaldsApp (build nr 381), som vi har udgivet i februar 2020, understøtter vi også Dark mode funktionen.

Navigation/menuen

Hvad sker der, når man vælger Menu eller “burger tegnet”

Huset eller “menu” eller “burger tegnet” (er det tegn med tre vandrette striber oven på hinanden i Android versionen) fungerer som en ’hjem’ knap. D.v.s. man kommer til menuoversigten. Undtagelsen er dog, når man bruger tablets i horisontal tilstand (på tværs) – her vil menuen blive vist hele tiden.

Hvordan er menuen opbygget?

Menuen er opbygget efter jeres eget ønske og med jeres egne betegnelser, så vi har samlet de funktioner, der hører naturligt sammen i et punkt, hvorefter de enkelte funktioner findes under hver punkt.

De to quick valg

På forsiden findes to Quick valg: “Mit affald” (med huset) og “Sorteringsguiden” (i Kolding er det Genbrug 24-7″. Mit affald er fælles for alle. Det andet er foretaget efter den funktion, som det vil være praktisk for brugerne at kunne tilgå hurtigst.

Mit Affald-oversigten

Hvordan sorteres afhentninger og datoer i Mit Affald oversigten?

Alt indhold sorteres i datoorden. De aktuelle afhentningsdatoer står øverst, og ’scroller’ man ned ad, så vil de fremtidige afhentninger fremkomme. Driftsbeskeder og nyheder bliver vist med den dato, de gælder fra eller er offentliggjort.

De punkter, hvor der er et aktivt link under hjælpeteksten, kan åbne f.eks. manglende afhentning, storskraldsbestilling eller vise en hel nyhed eller driftsbesked.

Hvad betyder de udviskede punkter?

Et udvisket punkt angiver, at punktet vedrører en historisk dato. Dvs. en afhentning, der har fundet sted. Trykker man på den, så åbnes funktionen “Manglende afhentning”. I tømmekalenderen er der ved historiske afhentningstider angivet en container med kryds i. Ved at vælge dette tegn, åbnes mulighed for informere om manglende afhentning.

Hvad betyder farverne af prikkerne i Mit Affald oversigten?

Restaffald/dagrenovation er angivet med en cirkel uden farvet indhold.

Alle andre faste afhentningsdatoer er angivet med fyldt cirkel.

Driftsbeskeder vises med en gul cirkel.

Hvis nyheder anvender, så angives de med en farve, der modsvarer en af grundfarver i App’en.

Kan man aktivere punkter i oversigten?

Ja, Storskrald åbner “Bestil storskrald” (Randers og Renosyd), Driftsbeskeder åbner hele beskeden, Historiske afhentninger åbner “Manglende Affald”, Nyheder åbner hele nyheden.

Tømmekalenderen

Hvad betyder de udviskede punkter?

Et udvisket punkt angiver, at punktet vedrører en historisk afhentningsdato. Hvis der kan anmeldes om manglende tømning, vil der være en container med kryds i, som man kan trykke på, hvorefter manglende afhentingsformularen åbnes.

Kan man ikke lægge alle afhentningsdatoer i telefonens kalender på en gang?

I dette tilfælde er der forskel på iOS og Android.

iOS

Ved at vælge kalendersymbolet ud fra den enkelte ordning, kan man abonnere på alle afhentningdatoer direkte i kalenderen på telefonen eller tablet’en.

Android

Ved at vælge tilsvarende symbol på en Android telefon, bliver der kun lagt en event ind i kalenderen på den aktuelle dato. Her kan mao ikke vælges at få alle datoerne med på en gang.

Hvordan sletter man et oprettet abonnement på iOS?

Ønsker man at framelde et oprettet kalender abonnement på iOS, skal man gøre dette:

Vælg den, der skal slettes, og Slet.

  • Vælge “Indstillinger”
  • Vælg “Kalender”
  • Vælg “Konto”
  • Vælg “Abonnementskalendere”

Her vises oversigten med dem man har abonnement på.

Abonnementet (kontoen), der ønskes slettet, vælges, og det slettes.

Kan man aktivere punkter i oversigten?

Kun de historiske afhentningstider.

Hvor mange datoer vises?

Det er maksimalt de kommende fem afhentningsdatoer, der vises for hver affaldstype.

Affaldsordninger

Hvad indeholder ordninger?

Under dette punkt kan man se, hvilke ordninger, der er tilmeldt på den enkelte adresse. I visse tilfælde vil man kunne læse mere om ordningerne og se priserne.

Ordningen indeholder typisk betegnelse, tømningsfrekvens og -dag.

Der er ikke angivet, hvor mange af hver container, der er tilmeldt, hvis man har mere end en af hver.

Af med affaldet

“Af med affaldet” indeholder i de fleste tilfælde disse funktioner: Genbrugspladser, Miljøstationer/Igloer og Sorteringsguide.

Genbrugspladser

Hvad indeholder genbrugspladser?

Man kan se en samlet oversigt over kommunens genbrugspladser på en liste eller på et oversigtskort. Der vises navn, adresse, afstand til ens egen position og dagens åbningstid.

Vælges en af pladserne kan man bl.a. se alle åbningstider, bemærkninger og kontaktoplysninger, hvis det er relevant. Endeligt kan man aktivere ”Vis vej”, hvorefter Google Maps åbnes.

Er afstanden til nærmeste i oversigten den rigtige?

I slideren og oversigten vises afstanden til den nærmeste genbrugsplads i fugleflugtslinje, og kan derfor i nogle tilfælde være lidt upræcis. Den rigtige køreafstand kan dog ses under hver plads, hvis “Vis vej” vælges.

Miljøstationer

Hvad indeholder miljøstationer/igloer?

I Renosyd benyttes ”Miljøstationer” som betegnelse, i Kolding er det ”Igloer” og på Frederikeberg er det “Ude i byen”.

Man kan se en samlet oversigt over kommunens miljøstationer/igloer på en liste eller på et oversigtskort. Der vises containertype, adresse og afstand til ens egen position.

Vælges en af stationerne, kan man bl.a. se mere af placeringen på kort, adressen, mere om affaldstyperne og evt en bemærkning (f.eks. til placeringen). Endeligt kan man aktivere ”Vis vej”, hvorefter Google Maps åbnes.

Sorteringsguide

Hvad indeholder sorteringsguiden?

Man kan se en samlet liste med en lang række affaldstyper, som man kan vælge, eller man kan søge på en type eller en del af et navn, hvorefter søgeresultaterne vises.

Når resultatet vises, så deles visningen i op til tre sektioner for hver af de muligheder, man har for at skille sig af med affaldet:

(1) Ordninger med udgangspunkt i hjemmet (herunder link til tømmekalender, bestil storskrald, etc)

(2) Genbrugsplads (med information om container, nr, og link til pladserne)

(3) Miljøstation (med link til oversigten og lokationer).

Der er desuden en forklaring på, hvordan affaldet behandles – evt. med en kommentar tilknyttet.

Alle data hentes fra og vedligeholdes i backenden eller i AffaldsCMS.

Der findes direkte links til miljøstationer/igloer og genbrugspladserne fra resultatsiden, hvis det er relevant.

Genbrug 24-7 (Kolding og Thisted)

Hvordan fungerer Genbrug 24-7 ?

Funktionen forudsætter, at AffaldsCMS modulet med Genbrug 24-7 tilmelding og integration til Unilock er foretaget, og at genbrugspladsernes indgange er tilpasset.

Brugerne af app’en bliver – første gang de anvender funktionen efter tilmeldingen via NemId – bedt om at “aktivere telefonen”. Det sikrer, at App’en kan afsende sms’er på telefonens vegne. Herefter kan de åbne porten/bommen på pladsen, så de holder foran porten i deres bil.

Læs mere om løsningen her: www.genbrug247.com

Farligt affald (Kolding)

Hvad menes med Farlig Affald ?

Løsningen er baseret på Genbrug 24-7, og forudsætter at denne funktion er installeret.

På genbrugspladserne installeres en luge, som åbnes med et relæ, der aktiveres med sms. Man kan være i nærheden af denne luge, så knappen i app’en aktiveres, og man kan trykke for at åbne lugen og aflevere det farlige affald.

Bestil

”Bestil” indeholder: Storskrald, Ekstra sæk, Ændringsanmodning og Sækkeruller

Storskrald

(aktuelt i Randers, Renosyd, Kolding, Nordfyn og Thisted)

Hvordan bestilles storskrald?

Man kan bestille storskrald for den førstkommende dato ved at angive, hvad der skal hentes og evt. hvor mange enheder af hver type. Bestillingen skal bekræftes, så kvitteringssiden skal vises før bestillingen er gennemført. Pt er den eneste bekræftelse den, som man modtager på skærmen.

Det er lidt forskel mellem app-versionerne i forhold til, hvilke oplysninger man skal opgive i forbindelse med bestillingen.

Ekstra sæk

(aktuelt i Randers, Kolding, Renosyd, Revas og Thisted)

Hvad og hvordan bestilles?

I praksis er den en 6 cifret kode, som man køber. Den skal monteres på en sæk og sættes ved siden af den normale restaffalds-/dagrenovationscontainer.

Man kan i alle tilfælde vælge at benytte Dankort eller sms telefonregningen til betalingen. Hos Renosyd, Kolding og Thisted kan brugere også benytte MobilePay.
Ved Dankort og MobilePay betaling, bliver der mere tilbage til kommunen efter at omkostninger er fratrukket.

Hvorfor skal telefonen aktiveres?

Ved første betaling med sms skal telefonen aktiveres. Det sker af sikkerhedsmæssige årsager, så vi ved, at pengene trækkes på den rigtige telefon og telefonnummer. Ny aktivering vil ske, når man har købt for 500,- eller der er gået 12 måneder siden sidste gang. Aktivering sker ved, at der sendes en kode til telefonen, som derefter indtastes i et felt til formålet.

Bekræftelser og instruktioner?

Afhængig af, hvilken betalingsform brugeren vælger, så vil han modtage bekræftelse på enten email og eller sms samt i App’en.

Ved betaling med Dankort/MobilePay modtages email kvittering, og ved mobilregning modtages en sms.

Der vil både i email og i sms’en være link til yderligere instruktion.

Ved email kvittering medfølger desuden en pdf-fil, hvor koden er prætrykt. Den kan udskrives og sættes på sækken.

Kontrol af koden?

Der er lavet et webside, hvor alle kan kontrollere en købt kode. Det kan være brugerne selv, skraldemanden eller administrationen. På pdf-filen (hvis købt med Dankort/MobilePay) kan brugeren og skraldemanden selv kontrollere koden, eller man kan indtaste koden i webinterfacet.

Hvorfor står der "Open Experience" i Dankort betalingsvinduet?

Open Experience sælger koderne på vegne af hver kommune. Det står i handelsbetingelserne.

Det er altså Open Experience, der har ansvaret for betalingsprocessen. Det er således Open Experience, der har aftalen om Dankort betaling med Nets og med QuickPay, samt MobilePay aftalen med Danske Bank.

Afhentningen af ekstra sækken er derimod kommunens ansvar.

Hvordan får vi pengene?

En gang pr. måned (omkring den 10.) overføres penge fra Open Experience til den af kommunen fastlagte bankkonto, og der udarbejdes en dokumentationsoversigt med månedens betalingerne på h.h.v. Dankort og mobilregningerne. Dokumentation for overførslen sendes til den primære kontaktperson eller en anden udpeget person.

Hvad hvis brugeren ikke modtager koden?

Fra tid til anden kan det ske, at brugeren ikke modtager en kode.

Hvis bestillingen er foretaget med sms, så vil det i 9 ud af 10 tilfælde skyldes det, at brugerens telefon ikke er godkendt til “overtaksering” af mobilselskabet, man har taletidskort eller det er en firmatelefon, hvor man ikke kan bruge overtaksering.

Er bestilingen foretaget på med Dankort eller MobilePay, så vil kvitteringen sandsynligvis ligge i spamfiltret i email programmet, hvis den ikke er modtaget.

Man kan altid tjekke transaktionen i AffaldsCMS eller kontakte Claus Holmen på [email protected] eller 31104411.

3D Secure

14. september 2019 skal alle e-handelsbetalinger anvende 3D Secure eller lignende sikkerhedsløsning. 3D Secure er en fælles løsning, som forbrugere ved onlinekøb ofte oplever under navne som Visa Secure, Mastercard Secure Code eller Dankort Secured by Nets.

”Secured by Nets”  er tilknyttet ekstra sæk køb med Dankort.

QuickPay og Nets administrerer det, hvilket betyder at vi kører på QuickPay’s standard regelsæt som udløser 3DS på udvalgte transaktioner, og Nets kan evt også selv kan påtvinge 3DS. Som minimum vil køb på over 450 kr skulle verificeres den vej.

Hvis betalinger ikke går igennem på MobilePay

Vi har oplevet, at bestillinger en gang i mellem “hænger” i MobilePay, og ikke bliver gennemført.

Vi mener, at dette kan ske, hvis brugeren ikke er tålmodig og derfor bestiller flere gange efter hinanden.

I de situationer, er der desværre ikke andet at gøre end at vente på at MobilePay selv fjerner de ventende bestillinger efter 14 dage.

Vi håber, at app-opdateringen fra 15.4.2020 (build 5308 (Android) og 388 (iOS) havde løst problemet. Her er der inkluderet nyt SDK til MobilePay.

Sækkeruller

(aktuelt i Thisted)

Hvad og hvordan bestilles?

Afhængigt at brugerens adresse kan man enten bestille 5, 2 eller ingen gratisk ruller med sække til Genbrugsekspresse i løbet af et år. Man kan max bestille 3 ruller ad gangen.

Ved åbning af funktionen vises det antal, der er tilbage til bestilling. Antal vælges.

Herefter bestemmer brugeren om de skal leveres sammen med næste Genbrugekspres afhentning eller brugeren hellere selv vil hente på et af genbrugscentrene.

Uanset valg modtages herefter en kvittering med ordre nummer på mail og sms.

Ordrenummeret tages med, hvis brugeren selv henter rullerne på et genbrugscenter.

Bekræftelser og instruktioner?

Uanset valg af leveringsform modtages herefter en kvittering med ordrenummer på mail og sms.

Ordrenummeret tages med, hvis brugeren selv henter rullerne på et genbrugscenter.

Få besked

Indeholder Beskedservice, Driftsstatus og Nyheder.

Driftsstatus

Hvordan modtages og vises driftsbeskeder?

Beskederne udsendes fra backend-systemet, og de kan ses på tre måder i app’en:

  • Som push meddelelse, hvis man har givet tilladelse til dette
  • Under “Mit affald” i informations-feedet. Vises med en gul cirkel/prik med angivelse af den dato, hvor den er udsendt
  • Under “Få besked” > “Aktuel driftsstatus”.

De vises så længe de er sat som aktive i backend-systemet.

Beskedservice

Hvorfor er "meddelelser" udfyldt fra starten?

Det billigste udsendelsesform er email og push meddelelser (de er gratis), men push fungerer særligt godt med app’en. For at sikre at så mange som muligt tilmelder sig til push er den blevet forudfyldt (kan dog slettes).

Ved valg af sms gøres brugeren opmærksom på at det ikke er nødvendigt, da man allerede modtager push. De gør vi for at spare på antallet af udsendelser, hvis det ikke er nødvendigt.

Jeg modtager ikke push meddelelser - hvorfor ?

Efter tilmeldingen under beskedservice skal man gerne modtage push beskederne. Sker det ikke, så skyldes det sandsynligvis, at der er sagt “nej” til at modtage beskeder i forbindelse med installationen af app’en. Det kan ændres igen under App’ens indstillinger.

Hvordan framelder jeg mig igen?

Ønsker man ikke længere at modtage beskeder, så blankes knapperne ud, og processen gås igennem igen.

Efter “Bekræft” så er man frameldt.

Ved flere adresser

Hvis man har registreret flere adresser i app’en, skal man aktivt gennemgå en tilmelding for hver af de adresser, som man ønsker at modtage beskeder om. Det gøres ved at skifte adresse og herefter vælge de beskeder, der ønskes for den pågældende adresse. Afslut tilmeldingen med “Bekræft”.

Herefter modtages beskeder for de tilmeldte adresser uanset, hvilken adresse man “står på i app’en”.

Ved ændring af sine indstillinger (navn, email eller mobil)

Hvis man vil ændrer sine oplysninger under Indstillinger (navn, email og/eller mobil) og er tilmeldt Beskedservice, så ændres tilmeldingen i Beskedservice ikke automatisk.

Får at Beskedservice databasen er så opdateret som muligt bør man derfor framelde sin Beskedservice tilmelding inden man ændrer sine oplysninger. Det gøres ved at at vælge Beskedservice for den eller de aktuelle adresser, blanke alle felterne ud, og gennemføre forløbet med Resumé og Kvittering.
Efter opdateringen af ens oplysninger kan man oprette sig igen på Beskedservice med de nye oplysninger for den eller de aktuelle adresser.

Nyheder

Hvor kommer nyhederne fra?

Nyhederne opdateres i CMS systemet eller et andet nyhedsmodul – f.eks i AffaldsCMS (gælder Thisted og Kolding).

Nyhederne indhentes i app’en via RSS eller Atom feed.

Hvor længe findes nyhederne i oversigten?

Det er forskelligt fra app til app, da det fra sept 2018 versionen bestemmes individuelt. Typisk er det dog 2 måneder fra udgivelsesdatoen, hvorefter nyheden filtreres fra i visningen

Links i nyheder

Fra versionen februar 2019, er alle links, der er inkluderet i nyheder, maskinelt gjort aktive. Uanset, hvordan de er indskrevet i nyheden fra starten.

Giv besked

Indeholder Kontaktinformation, Kontaktformular, besked om manglende afhentning og henkastet affald (kun Kolding)

Manglende afhenting

Hvilken afhentningsdag kan det gives besked om?

Det kan gives besked om den seneste historiske dato for hver affaldstype. Er der ingen dato anført, gælder det at det er den sidste.

Skriv til os

Hvilke muligheder er der?

Man kan skrive ind om alt vha formularen, men altid en god idé at krydses emnet af, hvis det er relevant og herefter tilføje evt bemærkninger i kommentarfeltet.

Indstillinger

Indeholder : Mine oplysninger, Mine adresser og Om app’en.

Mine oplysninger

Skal man registrere sine oplysninger?

Nej fra september 2018 versionen er det ikke længere nødvendigt at registrere navn, email og mobilnummer.

Oplysningerne skal dog indtastes i forbindelse med en indrapportering eller køb, men det er ikke nødvendigt at have oplysningerne permanent registreret.

Adressen skal dog altid være registreret.

Kan man ændre sine oplysninger, hvis de er registreret?

Ja, under punktet kan de både ændres eller slettes – uden at man skal starte forfra.

Oplysninger og Beskedservice

Hvis man vil ændrer sine oplysninger under Indstillinger (navn, email og/eller mobil) og er tilmeldt Beskedservice, så ændres tilmeldingen i Beskedservice ikke automatisk.

Får at Beskedservice databasen er så opdateret som muligt bør man derfor framelde sin Beskedservice tilmelding inden man ændrer sine oplysninger. Det gøres ved at at vælge Beskedservice for den eller de aktuelle adresser, blanke alle felterne ud, og gennemføre forløbet med Resumé og Kvittering.
Efter opdateringen af ens oplysninger kan man oprette sig igen på Beskedservice med de nye oplysninger for den eller de aktuelle adresser.

Mine adresser

Hvor mange adresser kan man have registreret ?

I princippet er der ingen grænse. De vil alle være i oversigten, og den aktuelt valgte er markeret med prikken.

Brug “slet adresse” eller “tilføj adresse”, hvis det er relevant.

Hvordan skifter man adresse?

I alle oversigter og funktioner, kan man hurtigt skifte mellem sine registrerede adresser. Tryk på adressen, og et vindue vil komme frem på skærmen.

Om app’en

Hvad indeholder "Om app’en" ?

Fra september 2018 versionen af app’en vil teksterne under “Om app’en” være opdateret fra AffaldsCMS, hvor de kan redigeres uden at app’en skal opdateres.

Teksterne er tilpasset GDPR.

Information

Hvor kommer oplysningerne fra under denne side?

Oplysninger på denne side hentes dynamisk fra forskellige systemer:

  • Privatlivspolitik – er fælles for alle app versioner, og redigeres af Open Experience via link til AffaldsApp backend. Samme tekst vises også i AppStore.
  • Ekstra sæk betingelser – er individuel, og kan redigeres i jeres egen version af AffaldsCMS.
  • Alle andre tekster er oprettet i AffaldsCMS, og kan redigeres af Open Experience efter jeres ønsker.

Se oversigt her:

Dynamiske tekster i AffaldsApp_Overblik